maandag 29 juni 2009

Theo weet raad: hoe maak je eigenlijk je ketting schoon?



Ha Theo, fietsorakel van de Marnixstraat.. ik heb een vraag (een hele domme)

Hoe maak je een ketting schoon?

---

Veer,

er zijn van die schoonmaak apparaatjes en je kan de ketting ook demonteren en schoonspoelen in diesel, maar eigenlijk zie ik daar niet veel heil in.
Ik maak mijn ketting eigenlijk nooit schoon maar zorg er voor dat ie altijd goed gesmeerd is; dan komt er geen vuil tussen de rolletjes en de schakels.
In jouw geval zou ik je ketting op de zaak 's laten uitmeten op slijtage -hebben we meetapparaatjes voor- en als de boel versleten is ketting + pignon of cassette en eventueel zelfs je crackstel vervangen.
't Is nl. zo dat als je crankstel versleten is dan zorgt die voor overmatige slijtage van nieuwe ketting + achtertandwielen.
Voorts denk ik dat je derailleur wel 's een afstel beurtje kan hebben want er komt wel heel veel herrie vanaf....

Ik spoel na een regenrit mijn fiets altijd gewoon af met de tuinslang en doe daarna drupje naaimachine olie op de draaipunten van de drailleurs en remhoeven.
Omdat mijn ketting nooit 'droog' dus zonder vet is blijft de troep aan de buitenkant van de rolletjes en schakels zitten en dan slijt die ook nauwelijks.

Kijk hier maar 's: http://bicycletutor.com/chain-lubrication/ Daar staat ook een goede ketting meet-methode maar daar heb je wel een inch meetlint voor nodig.

Zowiezo is bicycletutor.com wel een goede link voor op de Cycleslutz homepage.

Als smeermiddel voor de ketting gebruik ik motip teflon spray. Goed en niet duur. De oliƫn die de biketutor gebruikt zijn denk ik niet in Nederland leverbaar.
WD-40 gebruik ik op de fiets alleen om kabels te smeren omdat 't een vet vrij smeermiddel is: niet geschikt voor hoge puntbelasting.

Zoiets? Theo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten