dinsdag 2 juni 2009

Shiny shiny


Na het ongeluk met de Mercier heb ik het stomme ding in een vlaag van afkeer op Marktplaats gezet. Een fiets die me zo op mijn bek laat gaan hoef ik niet meer!! Er kwamen wat reacties op en ik merkte dat ik er toch geen afstand van wilde doen. Zucht. Stoute fiets... Mooie fiets!

Mijn broertje constateerde dat de kogellagers in de voorste naaf stuk waren, waardoor het wiel zomaar kon blokkeren. Wielen weggegooid, en aan de slag gegaan met het frame. Om er een fixie van te maken moeten er hoe dan ook nieuwe wielen in (liefst met Mercier roze velgen, mocht je die nog ergens vinden voor een schappelijk prijsje, laat het me even weten alsjeblieft!)

Vandaag: alles van het frame gesloopt, stuurlint eraf gehaald, brandschoon gepoetst, behandeld met chroompoets en rode olie voor de lak. Ze blinkt zo hard, het doet pijn aan mijn ogen. En nou ben ik weer helemaal verliefd op de Mercier! Valpartij is vergeven, en ik kijk uit naar het moment dat ze helemaal klaar is om uit de as (lees: roest) te herrijzen en heel fixie-rijdend Amsterdam groen van afgunst te laten zien.

3 opmerkingen:

  1. Stout of mooi? Een stoute EN mooie fiets lijkt mij het hoogst bereikbare, zowel in de liefde als in het cyclisme. Vind hem vooral mooi omdat er een (half) verchroomde voorvork op zit, een tell-tale sign dat je in de hogere regionen van de V/H Mercier catalogus rijdt. Doorzetten dus dat project!
    Quell

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm, als ik zo je zadelhoogte bekijk dan is dat frame veel te groot voor je. Op de zaak heb ik een werkbare formule om je 'ideale' framehoogte te berekenen.
    Zowiezo zou ik er geen fixie van maken want wat is er nou mooier dan op op souplesse 80 km. tegen wind in te beuken?
    Morgen ben ik er weer van 9 tot 5 op Marnixstraat 220 naast de Europarking. Als je een beetje op tijd komt doen we gelijk ad hoc de meting.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas, de 13 was ik de heuvels van Limburg aan het bedwingen! Ik kom zeker nog langs, voor advies en fietsverhalen.

    BeantwoordenVerwijderen