vrijdag 31 juli 2009

Ketting!

Vanavond ontspannen rondje Abcoude gefiets met Queen Vixen (aka Vera), onder het motto "geluk dwing je af door hard te trainen". OP het terras van Le Patron Anonyme een fotoshoot gedaan, het verkeer op de Vijzelgracht bestond even niet meer.
Op weg naar huis al fietsende door de Spaarndammerbuurt ging het mis bij het terugschakelen voor een verkeerslicht. Terugschakelen moest wel want optrekken met de 52x12 gaat niet zo heel eenvoudig. Bij het terugschakelen van de 52 naar de 39 ging wat mis, misschien mijn eigen fout door terug te trappen? Ik weet het niet.
Feit was dat de ketting niet meer voor of achteruit wilde. Ruim 20 minuten geprobeerd de ketting uit de kooi te wurmen. Maar toen eindelijk het besluit genomen de ketting te verbreken. Gelukkig had ik mijn Multitool bij mij die ik een half uur eerder aan Queen Vixen had gedemonstreerd. Mijn tool haalde het echter niet bij de kekke Iphone. Maar mijn gadget heeft in ieder geval een kettingpons. Hiermee de ketting losgemaakt. Het pinnetje half laten zitten. Kon eindelijk de wirwar ontwarren die was ontstaan bij de voorderailleur. Nu het pinnetje weer teruggeduwd. De rest van de terugweg rustiger gefietst, in het achterhoofd het idee dat 1 pinnetje niet meer 100% was..

2 opmerkingen:

  1. Hehe.. ja de iPhone is BIJNA perfect maar ik kan me voorstellen dat je blij was met jouw gadget.
    Ontspannen rondje inderdaad, na weken van luiheid..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Achteruit trappen om terug te schakelen? Dat mag natuurlijk alleen met een Sturmey Archer of andere versnellingsnaaf. Op de racefiets met derailleurs leidt dat tot boven beschreven ellende.
    Ik leef met je mee maar ik vind 't wel een beeetje erg onhandig......
    Overigens, als je 't pinnetje goed heb teruggeduwd met de kettingpons heeft de ketting geen zwak plekkie hoor. Ik heb er iig nooit last mee gehad.
    Laat 't een les zijn: Altijd ruim op tijd terugschakelen. Vooral in de bergen met haarspeldbochten kan dat je vakantie redden. Anders moet je toch echt aan de Roloff.....

    BeantwoordenVerwijderen