zondag 5 juli 2009

Zonnegroet Regendans



Ik begin in de ochtend met een paar zonnegroeten, ben al bezweet voordat we vertrokken zijn. Het is tropisch warm maar de luchtvochtigheid is lager dan tijdens de Boretti; lekker. We zijn met zijn drieen: Big S., N. en V. We volgen het rondje wat T. ons per mail suggereert: Sloterdijk - Spaarnwoude - Vijfhuizen - Zwanenburg - Zaandam (Twiske slaan we over vanwege dreigende regen) - Amsterdam. Zo'n 70km in totaal.

T. heeft mijn zadel hoger gezet, met geweldig resultaat, heb het gevoel dat ik veel meer kracht kan zetten. Dit ga ik zeker in mijn kuiten voelen! Gemiddelde snelheid zo'n 30km per uur, maar vaak ook tegen de 34km/u. Ik zie Big S. af en toe achterom kijken en bijna schrikken als hij merkt dat ik 2 cm achter zijn wiel zit, ipv de halve kilometer die ik normaal achter lig. Elke rit deze zomer ga ik met een sprong vooruit, voel me heel sterk. Het nieuwe koken met enkel biologische groenten en nauwelijks nog vlees helpt ook! Ben blij met mijn wekelijkse Odin groentetas (zie link).

Ook toeristisch interessant rondje dit: het kleine kerkje Stompetoren, met markeringen in de muur waar de spanwijdte van de middeleeuwse reus Klaas van Kieten uitgemeten staat. Big S. komt in de buurt. Vreemde grafzerken met Duitse namen en een raar logo: is het een Engelse poppy met een 3 ledig rune zonnewiel? Zat hier een obscure nazi rozenkruizer sekte? Wordt uitgezocht en vervolgd! Rond de kerk zelf zijn geen aanwijzingen te vinden.

We worden door een vriendelijke oudere heer uitgenodigd om even rond te kijken in een iets minder interessant uitziend maar qua geschiedenis wel weer boeiend kerkje. Hij staat op de plek waar vroeger een katholieke schuilkerk stond. Als goed Katholiek Brabantsch meiske moet ik natuurlijk even mijn vingers in de wijwaterbak stoppen en een kruis slaan (zo, ik kan er weer even tegen).

Bij terugkeer in Amsterdam barst de regen los, dikke vette druppels, ik steek mijn tong uit, het zweet wordt weggespoeld, verukkelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten