maandag 17 augustus 2009

In the dark, where the fevers grow.....

Afgelopen zondag was ik uitgenodigd voor 't verjaarsfeestje van een goede vriend die in Hoorn woont. Een uitgelezen gelegenheid om mijn old-school randonneur (Gazelle Tour de L'Avenir met trippelblad, lange slag Sunhoer VX derailleur, bagagedrager en spatborden) weer 's uit de stal te trekken. Mijn ouders wonen nog in 't dorp waar ik ben opgegroeid: Hoogkarspel (naast Lutjebroek, 't bestaat echt!) dus ging ik eerst daar effe optsteken.
De wind was gunstig dus zonder oververhittingsverschijnselen zat ik 2 en een half uur later aan de beschuit met zelfgemaakte jam. Lekker. 't Was een leuk tochtje, leek een beetje op die van vorige week met dat verschil dat ik nu na Oosthuizen rechtdoor naar Etersheim ben gefietst en toen langs de dijk naar Hoorn om vanuit daar via Westerblokker, Oosterblokker, de Westerwijzend overgaande in de Oosterwijzend in het ouderlijk huis te geraken.
Teruggen eerst naar mijn oude vriend Pierre (Rih afgemonteerd met Shimano 600 en Weinmann remmen) om zijn vijgenboom leeg te vreten en toen door naar Pietje (Colnago Master Piu met Campagnolo spullie) 't feestvarken.
Vele bieren en worsten later bedacht ik me om half 9 dat ik maar weer 's huiswaards moest gaan. Kreeg ik te horen dat de treinen niet reden tussen Zaandam en Amsterdam!
Er schenen wel bussen te rijden maar dan mag je je fiets niet meenemen.
Wat nu? Met de trein naar Zaandam en dan door 't inmiddels donkere Twiske terug of, of....
Gewoon terugfietsen dan maar. Flux de koersbroek en tui weer aangetrokken.
Om tien voor 9 was 't nog licht genoeg om ongehinderd door de alom aanwezige prinsemarij ('t was Hoorns kermis dus genoeg te doen voor De Dienders) Hoorn uit te komen maar bij Oosthuizen ging de schemer over in de nacht en dat stuk langs die brede vaard langs Hobrede is niet verlicht.
Best wel spannend op een racefiets zonder licht en 't werd steeds donkerder. Helemaal langs 't Noord-Hollands kanaal want dat bleek ook op enkele stukken na verstoken van straatverlichting...
Een beetje op de tast de stad weer gevonden. Geen boetes mogen ontvangen, geen nachtelijke valpartijen of vastlopers in de zacht berm en geen frisse duik hoeven te maken door plotseling opdoemend water.
Om 5 over 11 schonk ik mij eerst maar eens een kloek glas Barbera d'Asti in.

NS, dank u wel voor deze nieuwe ervaring!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten